|

توضیحاتی درباره “عدل”

برچسب ها: 

  • این موضوع (تاپیک) 0 پاسخ 1 کاربر آخرین به روزرسانی در 3 ماه پیش توسط سیب. ((این موضوع 90 بار بازدید شده است .))
  • سازنده
    موضوع
  • #2588
    سیب
    • موضوعات: 19
    • پاسخ ها: 0
    • ارسال ها: 19

    “عدل” در لغت به معناى “میانه روى” و اجتناب از افراط و تفریط است و اگر با “عن” متعدّى شود، به معناى عدول و انصراف مى‏آید. این واژه به معناى مثل و هم اندازه (معادل) نیز به کار گرفته مى‏شود و گاه به معناى بدل و جانشین و فدیه است.[1] لکن در علم کلام و عقاید و… از حیث معانى ذیل مورد بررسى قرار مى‏گیرد:

    1. “عدل” به معناى تعادل و تساوى و عدم تبعیض؛ وقتى که استحقاق‏ها مساوى باشند.

    2. “عدل” به معناى دورى از گناهان کبیره و عدم اشتهار به فسق؛ البته بیشترین کاربرد عدل به این معنا، در علم فقه است، لکن در کلام نیز در بحث امامت و ولایت فقیه مورد استفاده واقع مى‏شود.
    3. “عدل” با مفهومى اخلاقى به معناى رعایت حقوق دیگران در مقابل ظلم به معناى تجاوز به حقوق دیگران.
    4. “عدل” با مفهومى اجتماعى به معناى توزیع عادلانه امکانات اجتماعى و امکان بهره‏ورى یکسان مردم از امکانات تربیتى، فرهنگى، علمى، اقتصادى و رفاهى.
    5. “عدل” به معناى متعادل و موزون و قرار گرفتن هر چیزى در جاى مناسب خودش، به این منظور که آن چیز در پى تعامل با سایر امور، نظامى احسن بسازد و عالم هستى را به سوى هدفى معین سوق دهد. این معنا از آن جا که نگاهى به کل نظام هستى دارد، مفهومى فلسفى قلمداد مى‏شود.

    6. “عدل” به معناى رعایت استحقاق‏ها در مقام تشریع و قضاوت و حسابرسى و اعطاى پاداش یا اعمال مجازات و عقاب در مقابلِ ظلم به معناى کم نهادن از دستمزد مناسب استحقاق یا عقاب بیش از مقدار مناسب با جرم و عصیان.

    در قرآن کریم[2] نیز واژه عدل در معانى لغوى و اصطلاحى مختلف آن به کار برده شده است، لکن اکثر موارد آن، به صورت نفى ظلم از خداوند در مقام ثواب و عقاب در دنیا یا آخرت است.

    0
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.